TECKEN OCH TRÄNINGSZONER

Tecken

Varna för hinder i tid
Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder man sig av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra alltid tecknet bakåt i gruppen.

Här är de tecken vi använder:

Stanna – En uppåtsträckt hand eller en bakåt-sträckt hand med handflatan bakåt mot nästa cyklist.

Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan eller stanna-tecknet.

Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”.

Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”.

Hinder på vägbanan – (hål, vägbrunn, glas, grus) – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret.

Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet.

Omkörande bil/buss – ropa ”bil/buss”. Detta används då vi befinner oss under transport på väg mellan t.ex. olika fartsträckor. Övriga deltagare ska då eka orden genom gruppen och gå in på ett led.

Tät trafik/omkörning/smal väg – ledaren eller de främre paret kommenderar ”ett led”, orden ekas genom gruppen. Man kan även sträcka upp armen med pekfingret i luften för att markera ”ett led”. Då ledet övergår till tvåpar igen så kommenderas ”två led” och en uppsträckt hand visar två fingrar i luften.

Träningszoner

När vi ledare talar om att ett pass ska gå i zon 2 eller zon 4 osv. så utgår vi från de intensitetszoner som tagits fram av Andrew Coggan för cykelsporten.

Nu måste man utgå från sig själv och sin träningsbakgrund och sina egna förutsättningar. När man bedriver gruppträning är det svårt att få det perfekt för alla och det är en av anledningarna till att vi försöker ha flera grupper där det är möjligt. Vi försöker även tala om innan passen vad som är syftet så att du som medlem ska kunna välja det pass som passar dig bäst just nu.

Det är viktigt att vara medveten om att om du följer med på t.ex. ett zon 2 pass så är det inte ok att dra upp tempot och köra hårt för att du själv har ork och vill träna hårt, du förstör då för dina kompisar. Du ska även vara medveten om att zon 2 för en del är zon 4 för andra individer, så häng med i rätt grupp för just dig.

Söker du träningssällskap?

 

Flera medlemmar är aktiva på Facebook och aktuell träningsinformation kommer ofta upp där också.

Det finns flera Facebook-grupper som är kopplade till klubben:

CK UNI (officiell sida)

CK UNI Groupies (lvg)

CK UNI Mountainbike

Kommande evenemang

 
  1. Lördagscykling

    6 juni @ 09:30 - 11:00
  2. Lördagscykling

    13 juni @ 09:30 - 11:00
  3. Lördagscykling

    20 juni @ 09:30 - 11:00
  4. Lördagscykling

    27 juni @ 09:30 - 11:00

Om CK Uni

 
En av Sveriges äldsta cykelklubbar

Låt oss blicka tillbaka några år, närmare bestämt till trettondagen den 6 januari 1908. Platsen är vaktmästarbostaden på Uppsala cellfängelse. Sju killar träffas där för att de har ett gemensamt intresse, nämligen cykel. De beslutar att bilda cykelklubben Union. Anledningen till att man träffades i Uppsala cellfängelse var att en av killarna hade en mor som var vaktmästare på fängelset. Inför inträdet i Riksförbundet ändrades dock namnet till CK Uni.

Kontaktinformation

 

Postadress
CK Uni – Cykel
Mikael Månsson
Torgny Segerstedts allé 89
752 57 Uppsala

Övrigt
Plusgiro: 132207-2
Swish: 123 526 18 47
E-post: info@ckuni.com

Söker du träningssällskap?

 

Flera medlemmar är aktiva på Facebook och aktuell träningsinformation kommer ofta upp där också.

Det finns flera Facebook-grupper som är kopplade till klubben:

CK UNI (officiell sida)
CK UNI Groupies (lvg)
CK UNI Mountainbike